• SZKOLNY PROGRAM POWROTU UCZNIÓW I NAUCZYCIELI DO NAUCZANIA STACJONARNEGO
      • SZKOLNY PROGRAM POWROTU UCZNIÓW I NAUCZYCIELI DO NAUCZANIA STACJONARNEGO

      • 14.05.2021 13:56
      • Program powrotu uczniów i nauczycieli do nauczania stacjonarnego jest kluczowym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczycieli. Ma pomóc uczniom w bezstresowym przejściu z nauczania zdalnego do stacjonarnego. Zadaniem programu jest pomoc w pokonaniu negatywnych emocji oraz zniwelowaniu stresu.
      • CELE OGÓLNE PROGRAMU:

        • wspieranie uczniów oraz ich rodzin w nowej sytuacji,
        • dostosowanie środowiska szkolnego tak, by dzieci odbierały je jako otwarte i przyjazne,
        • ponowne włączenie dzieci w życie, tradycje i zwyczaje szkoły.

         

        SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:

        • stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła,
        • adaptacja dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli,
        • nawiązanie poprawnych relacji nauczyciel – uczeń,
        • integracja zespołu klasowego,
        • wypracowanie wspólnych norm i zasad,
        • uczenie się tolerancji, empatii i wzajemnego zrozumienia,
        • przypominanie zasad funkcjonowania szkoły,
        • odnowienie relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą współpracę,
        • zachęcanie rodziców do aktywnej współpracy na rzecz klasy i szkoły.

         

        PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

        Uczeń:

        • czuje się bezpiecznie w murach szkoły,
        • szanuje nauczyciela i kolegów w grupie i klasie,
        • jest akceptowane i wie, co świadczy o jego wyjątkowości,
        • wie, że każdy jest inny i ma do tego prawo,
        • potrafi pracować w zespole,
        • uczestniczy w tworzeniu zasad zachowania,
        • umie słuchać innych.

        Rodzic:

        • ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko,
        • chętnie współpracuje z nauczycielem,
        • czynnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.

         

        TREŚCI PROGRAMU:

         

        Treści programu

        Forma realizacji

        Nawiązanie bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi

        rozmowy

        Pomoc w zaakceptowaniu roli ucznia, odpowiedzialnego za powierzone zadania

        rozmowy

        Pomoc dziecku w odnajdywaniu jego miejsca w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej

        zabawy integrujące, rozmowy

        Przestrzeganie określonych zasad zachowania się w szkole

        rozmowy, lekcje wychowawcze, pogadanki

        Ocena swojej działalności

        samoocena

        Poznanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych przez wymianę doświadczeń

        rozmowa, pogadanki

        Uczestniczenie w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie. Nabywanie właściwego stosunku do innych dzieci

        zajęcia, rozmowy, pogadanki

        Reagowanie na prośby i polecenia nauczyciela

        obserwacja nauczyciela

        Kształtowanie poszanowania dla innych dzieci i pracowników szkoły

        rozmowy

        Ostrożne, uważne i swobodne poruszanie się po sali i na terenie szkoły

        samodyscyplina

        Rozumienie znaczenia takich wartości jak: tolerancja, życzliwość, koleżeństwo

        rozmowy

        Stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji rodziców między sobą i ze szkołą

        spotkania, wycieczki, godziny wychowawcze

        Wycieczki i wyjścia organizowane wspólnie z uczniami i rodzicami

        wyjścia i wycieczki

        Przyzwyczajanie dzieci do współpracy i współdziałania w grupie

        zajęcia, godziny wychowawcze

        Budowanie wspólnoty, w której szanujemy różnice i pomimo nich potrafimy ze sobą współpracować

        pogadanka, godziny wychowawcze

         

         

        METODY I TECHNIKI PROWADZENIA ZAJĘĆ:

        Metody oparte na słowie:

        • rozmowa,
        • dyskusja,
        • objaśnienia,
        • literatura fachowa.

        Formy pracy:

        • zespołowa,
        • grupowa,
        • indywidualna.

         

        ZASADY DLA PRACOWNIKÓW SZKOŁY:

        • udzielamy skutecznego wsparcia uczniom w procesie adaptacji w szkole poprzez:

        - integrację klasy,

        - budowanie przyjaznej atmosfery w klasie,

        - wspomaganie osiągnięć szkolnych uczniów,

        - wyposażanie uczniów w kluczowe umiejętności dydaktyczne i życiowe.

        • tworzymy bezpieczne i przyjazne środowisko szkoły poprzez:

        - zmniejszenie zjawiska wykluczenia społecznego,

        - wykorzystanie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.

         

        • zmniejszamy zakres i nasilenie problemów dzieci i młodzieży, w tym:

        - zniwelowanie poziomu agresji i przemocy,

        - podniesienia umiejętności uczniów w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku szkolnym,

        - zwiększenie efektywności działań w zakresie rozwiązywania kryzysów rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży.

         

        • kreujemy zdrowe, bezpieczne i przyjazne środowisko szkoły i placówki:

        - organizujemy Alternatywne Lekcje WF z Moniką Pyrek,

        - prowadzimy zajęcia na temat higieny osobistej,

        - przypominamy procedury bezpieczeństwa na terenie szkoły.

         

        • promujemy zdrowy styl życia wśród dzieci i młodzieży:

        - organizujemy warsztaty z programu „Bieg po zdrowie”,

        - aktywne poznawanie środowiska lokalnego (spacery, wycieczki piesze i rowerowe),

        - prowadzenie lekcji na temat zdrowego stylu życia,

        - propagowanie zajęć sportowych na świeżym powietrzu.

         

         

        OGÓLNE ZASADY DOTYCZĄCE COVID-19:

         

        • zostań w domu, gdy masz:

        - gorączkę,

        - kaszel,

        - inne, niepokojące objawy choroby.

        • często myj ręce
        • nie dotykaj oczu, ust i nosa
        • zrezygnuj z podawania ręki na powitanie
        • uważnie słuchaj poleceń nauczyciela
        • używaj tylko własnych przyborów szkolnych
        • spożywaj tylko swoje jedzenie i napoje
        • unikaj kontaktu z większą grupą uczniów, np. podczas przerw
        • jeśli czujesz się źle lub obserwujesz u siebie objawy chorobowe, natychmiast poinformuj o tym nauczyciela
        • przestrzegaj zasad bezpieczeństwa przed i po lekcjach

         

        EWALUACJA PROGRAMU

        Ewaluacja programu dokonana będzie poprzez:

        • obserwacje i samoobserwacje,
        • rozmowy z dziećmi,
      • Wróć do listy artykułów
    • Logowanie

  • Librus Synergia
  • Znajdziesz naszą szkołę również na: