SZKOLNY PROGRAM POWROTU UCZNIÓW I NAUCZYCIELI DO NAUCZANIA STACJONARNEGO
- 14.05.2021 13:56
- Program powrotu uczniów i nauczycieli do nauczania stacjonarnego jest kluczowym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczycieli. Ma pomóc uczniom w bezstresowym przejściu z nauczania zdalnego do stacjonarnego. Zadaniem programu jest pomoc w pokonaniu negatywnych emocji oraz zniwelowaniu stresu.
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
- wspieranie uczniów oraz ich rodzin w nowej sytuacji,
- dostosowanie środowiska szkolnego tak, by dzieci odbierały je jako otwarte i przyjazne,
- ponowne włączenie dzieci w życie, tradycje i zwyczaje szkoły.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:
- stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła,
- adaptacja dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli,
- nawiązanie poprawnych relacji nauczyciel – uczeń,
- integracja zespołu klasowego,
- wypracowanie wspólnych norm i zasad,
- uczenie się tolerancji, empatii i wzajemnego zrozumienia,
- przypominanie zasad funkcjonowania szkoły,
- odnowienie relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą współpracę,
- zachęcanie rodziców do aktywnej współpracy na rzecz klasy i szkoły.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
- czuje się bezpiecznie w murach szkoły,
- szanuje nauczyciela i kolegów w grupie i klasie,
- jest akceptowane i wie, co świadczy o jego wyjątkowości,
- wie, że każdy jest inny i ma do tego prawo,
- potrafi pracować w zespole,
- uczestniczy w tworzeniu zasad zachowania,
- umie słuchać innych.
Rodzic:
- ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko,
- chętnie współpracuje z nauczycielem,
- czynnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
TREŚCI PROGRAMU:
Treści programu
Forma realizacji
Nawiązanie bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi
rozmowy
Pomoc w zaakceptowaniu roli ucznia, odpowiedzialnego za powierzone zadania
rozmowy
Pomoc dziecku w odnajdywaniu jego miejsca w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej
zabawy integrujące, rozmowy
Przestrzeganie określonych zasad zachowania się w szkole
rozmowy, lekcje wychowawcze, pogadanki
Ocena swojej działalności
samoocena
Poznanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych przez wymianę doświadczeń
rozmowa, pogadanki
Uczestniczenie w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie. Nabywanie właściwego stosunku do innych dzieci
zajęcia, rozmowy, pogadanki
Reagowanie na prośby i polecenia nauczyciela
obserwacja nauczyciela
Kształtowanie poszanowania dla innych dzieci i pracowników szkoły
rozmowy
Ostrożne, uważne i swobodne poruszanie się po sali i na terenie szkoły
samodyscyplina
Rozumienie znaczenia takich wartości jak: tolerancja, życzliwość, koleżeństwo
rozmowy
Stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji rodziców między sobą i ze szkołą
spotkania, wycieczki, godziny wychowawcze
Wycieczki i wyjścia organizowane wspólnie z uczniami i rodzicami
wyjścia i wycieczki
Przyzwyczajanie dzieci do współpracy i współdziałania w grupie
zajęcia, godziny wychowawcze
Budowanie wspólnoty, w której szanujemy różnice i pomimo nich potrafimy ze sobą współpracować
pogadanka, godziny wychowawcze
METODY I TECHNIKI PROWADZENIA ZAJĘĆ:
Metody oparte na słowie:
- rozmowa,
- dyskusja,
- objaśnienia,
- literatura fachowa.
Formy pracy:
- zespołowa,
- grupowa,
- indywidualna.
ZASADY DLA PRACOWNIKÓW SZKOŁY:
- udzielamy skutecznego wsparcia uczniom w procesie adaptacji w szkole poprzez:
- integrację klasy,
- budowanie przyjaznej atmosfery w klasie,
- wspomaganie osiągnięć szkolnych uczniów,
- wyposażanie uczniów w kluczowe umiejętności dydaktyczne i życiowe.
- tworzymy bezpieczne i przyjazne środowisko szkoły poprzez:
- zmniejszenie zjawiska wykluczenia społecznego,
- wykorzystanie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- zmniejszamy zakres i nasilenie problemów dzieci i młodzieży, w tym:
- zniwelowanie poziomu agresji i przemocy,
- podniesienia umiejętności uczniów w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku szkolnym,
- zwiększenie efektywności działań w zakresie rozwiązywania kryzysów rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży.
- kreujemy zdrowe, bezpieczne i przyjazne środowisko szkoły i placówki:
- organizujemy Alternatywne Lekcje WF z Moniką Pyrek,
- prowadzimy zajęcia na temat higieny osobistej,
- przypominamy procedury bezpieczeństwa na terenie szkoły.
- promujemy zdrowy styl życia wśród dzieci i młodzieży:
- organizujemy warsztaty z programu „Bieg po zdrowie”,
- aktywne poznawanie środowiska lokalnego (spacery, wycieczki piesze i rowerowe),
- prowadzenie lekcji na temat zdrowego stylu życia,
- propagowanie zajęć sportowych na świeżym powietrzu.
OGÓLNE ZASADY DOTYCZĄCE COVID-19:
- zostań w domu, gdy masz:
- gorączkę,
- kaszel,
- inne, niepokojące objawy choroby.
- często myj ręce
- nie dotykaj oczu, ust i nosa
- zrezygnuj z podawania ręki na powitanie
- uważnie słuchaj poleceń nauczyciela
- używaj tylko własnych przyborów szkolnych
- spożywaj tylko swoje jedzenie i napoje
- unikaj kontaktu z większą grupą uczniów, np. podczas przerw
- jeśli czujesz się źle lub obserwujesz u siebie objawy chorobowe, natychmiast poinformuj o tym nauczyciela
- przestrzegaj zasad bezpieczeństwa przed i po lekcjach
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja programu dokonana będzie poprzez:
- obserwacje i samoobserwacje,
- rozmowy z dziećmi,
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły